12/07/2015

Valokuvauskurssi postaus


Olen jo pitkään miettinyt, että haluan kertoa täällä blogissa vähän siitä, että millä valokuvauskurssilla minä olen nyt syksyllä oikein käynyt ja miksi. 

Olen aina tykännyt valokuvata, mutta taitoni oli perus pokkari ja automaatti asetus tasoa. Olen siis jo useamman vuoden halunnut oppia valokuvaamaan paremmin ja ostettuani järjestelmäkameran veljeltäni viime jouluna ajattelin, että jossakin vaiheessa pitäisi opetella. Ajatus jäi kuitenkin silloin vain ajatuksen tasolle, mutta kesän aikana kunnon kipinä syttyi ja päätin etsiä itselleni sopivan kurssin ja oikeasti opetella kuvaamaan. Aluksi ajattelin mennä Järvenpään työväenopiston kursseille, mutta ne olivat jo tietenkin täynnä. Tämä hieman kiukutti, koska yritin varata itselleni paikkaa heti työväenopiston kirjasen kolahdettua postiluukusta. Netti ilmoittautuminen oli kuitenkin alkanut jo lähes kuukautta aiemmin. Noh, enhän minä tampio tajunnut katsoa kesäkuussa netistä niitä syksyn kursseja, vaan odottelin vain sitä paperista nivaskaa kotiin... Noh, kiukustuessani alkoi lyyti niin sanotusti kirjoittaa ja päätin googlata itselleni valokuvauskurssin hinnalla millä hyvänsä. Että minähän menen syksyllä valokuvauskurssille, maksoi mitä maksoi! Muutamaa vaihtoehtoa katsellessa päädyin tähän kurssiin, jolla olen nyt käynyt. 

Käyn siis Alejandro Lorenzon valokuvaus kurssilla Sofine Photo Studiolla, joka sijaitsee Pasilassa. Olen ollut kurssiin hyvin tyytyväinen ja olen syksyn aikana oppinut paljon. Aluksi olin ihan hukassa, kun kaikki automaattiset säädöt otettiin pois ja säädöt piti kaikki opetella säätämään itse. Aluksi ajattelin etten opi sitä koskaan, koska se tuntui ihan heprealta ja sian saksalta. Minä kuitenkin opin! Monen tuskaisen, turhautuneen ja kiukkuisenkin opettelun jälkeen pikkuhiljaa se alkoi sujua paremmin. Nyt en oikein osaa enää kuvitella käyttäväni automaattisia säätöjä, vaan melkein paremmalta tuntuu säätää jutut itse. Kurssista on siis ollut hyötyä. Kiinnostus ja kipinä kuvaamiseen on säilynyt ja lähes jopa kasvanut. Paljon olen saanut sellaista tietoa, jota en olisi osannut edes ajatella. Olemme opetelleet säätöjen lisäksi paljon erilaisia juttuja, muunmuassa asettelua ja mallin kuvaamista. Olemme myös tehneet pari kuvaus reissua, toisen Helsingin keskustassa ja toisen suomenlinnassa. Tietenkin näin lyhyessä kurssissa asioita kyetään raapaisemaan hieman pintaa syvemmältä, mutta ei ihan syvyyksistä, mutta itsenäinen opettelu on kaiken avain. Kuvaa, kuvaa ja kuvaa, niin opit. Muista kuitenkin, että sen täytyy olla samalla hauskaa!

Minun ensimmäinen, eli peruskurssi on nyt käyty. Ilmoittauduin kevääksi mukaan jatkokurssille saamaan vielä lisää vinkkejä ja oppia lahjakkaalta ja osaavalta opettajalta. Alejandro Lorenzo on Barcelonalainen ammattivalokuvaaja ja myös kuvataiteilija, joten häneltä saa monipuolisen näkemyksen niin kuvaamisesta, kuin mös siitä taiteellisesta näkemyksestä. Jos siis etsit itsellesi hyvää valokuvauskurssia, niin voin kyllä suositella tätä lämpimästi. Aiemmin olleen linkin takaa löydät valokuvauskurssin nettisivuille. Niin ja tämä ei todellakaan ole maksettu mainos, vaan olen ihan oikeasti ollut todella tyytyväinen valokuvauksen "opiskelija" ja haluan kertoa tästä mahdollisuudesta kaikille kiinnostuneille. Kurssin hintakaan ei ole päätä huimaava, nimittäin kurssin hinta oli 175 euroa. Katsoin juuri netistä, että kursseilla on kevääksi vielä reilusti tilaa, joten jos tämä herätti kiinnostusta, niin mukaan vain! Ajattelin vielä kevään aikana osallistua Alejandron henkilökuvaus ja ruokakuvaus kursseille, koska kiinnostusta riittää ja niissä kursseissakin on vielä hyvin tilaa.  

Tässä vielä muutamia syksyn aikana ottamiani kuvia. Kuvia ei ole käsitelty jälkeenpäin!


Syyskukka Tuusulanjärven rannalla. Kuvaaja: Hanna Poikkilehto


Vanhakylänniemi marraskuussa. Kuvaaja: Hanna Poikkilehto
Jääkiteitä. Kuvaaja: Hanna Poikkilehto



Pakkasaamu. Kuvaaja: Hanna Poikkilehto



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti