3/06/2016

Raskausviikko 17 ja kuulumisia


Aika kuluu kuin siivillä ja blogin päivittäminen on ollut vähän heikoilla kantimilla viime aikoina. Pikku V on valvottanut muutaman viikon ajan öisin ja väsymystä on ollut koko perheellä ilmassa. Nyt viikonloppuna onneksi sain nukkua enemmän, joten virtaakin tuntuu olevan enemmän. Päätinkin nyt kertoilla vähän meidän kuulumisia ja raskaus juttuja.

Menossa on nyt raskausviikko 17, tänään tarkalleen rv 16+4. Pikkuinen on edelleen matkassa mukana ja olo on pääosin ollut ihan hyvä, jos ei väsymystä lasketa. Maha on jo kasvanut ja näkyy, joten kävin tällä viikolla ostamassa itselleni uudet mustat äitiyshousut. Maha kun ei enää meinaa mahtua niihin housuihin, joita yleensä käytän. Pikku V:n raskausaikana en juurikaan ostanut äitiysvaatteita, kun makasin niin pitkään loppu raskaudessa. Ostin oikeastaan sellaisia vaatteita, joita pystyi hyödyntämään raskauden jälkeenkin, kuten edestä auki olevia neuleita, talvi aika kun oli. Nyt ajattelin että pakko se on hankkia vaatteita, kun tuo mahakin pullahti tässä raskaudessa jo aiemmin näkyville. Muotikin oli vähän eri nyt, kun Pikku V:n raskaus aikana käytin pääosin pitkiä paitoja ja legginssejä. Tässä raskaudessa olen raskaana myös kesällä, joten taitaa Pikku V:n aikana käyttämäni neuleet jäädä kaappiin. Jotkut sortsit tai vastaavat pitäisi sitten kesäksi hankkia ja jotakin muutakin kivaa vaatetta, mutta niitä sitten kerkeää tässä kevään mittaan hankkia.

Liikkeitä olen koittanut kuulostella, mutta en kyllä vielä osaa sanoa, että ovatko ilmavaivoja vai liikkeitä. Noh, eiköhän ne liikkeet tässä muutaman viikon sisällä ala tuntumaan kunnolla.

Eilen tajusin, että kamala me ei olla otettu vielä yhtään maha kuvaa koko raskauden aikana. Pikku V:n raskaus aikana otettiin joka viikko kuva, josta pystyi seuraamaan mahan kasvua. Noh, nyt sitten otimme kuvan ja jaan sen nyt teidän iloksi täälläkin. Onhan se maha jo vähän kasvanut ja pömpöttää kivasti. Kun olen kuitenkin aika hoikka ihminen, niin ei se maha tällain ole kyllä aiemmin pömpötellyt. Ihanaa, mulla on kohta raskausmaha!


 

Muutama ikäväkin juttu on näihin viikkoihin mahtunut, nimittäin minulla todettiin raskausdiabetes. Tässä nyt sitten olen mittaillut sokereita ja noudattanut ruokavaliota. Arvot ovat oleet kokoajan rajojen sisällä, joten suurempaa huolta asiasta en juuri nyt kanna. Kun sain tiettää sokeri rasituksen tuloksen ja tämän diabeetes jutu, niin olin kaksi päviää ihan maissa ja itkeskelin paskaa kehoani ja tuuriani. Että tästä se alamäki taas alkaa, että näin ne ongelmat alkaa kerääntyä tässäkin raskaudessa. Että enhän minä voi saada normaalia raskautta ja synnytystä ja lasta joka ei meinaa kuolla. Että ei tässä taas ole mitään toivoa saada vastasyntynyttä rinnalle, kun se kuitenkin viedään suoraan pois. Noh, onneksi se alku järkytys kuitenkin helpotti ja sokereita mittaillessa mieli on muuttunut levollisemmaksi, kun ne ovat olleet ihan ok ja ylityksiä ei ole tullut.

Toinen huolestuttava seikka on liittynyt tähän minun kohdunkaulaani. Pikku V:n raskaudessahan kohdunkaulani lyheni n. 6 milliin ja olin vuodelevossa viikolta 27+0 lähes siihen asti, kunnes Pikku V syntyi  rv 37+6. Kokoajan ennen uutta raskautta minulle hoettiin, että seuraavaa raskautta tarkkaillaan sitten paljon tarkemmin. Noh, nyt sitten kun olen raskaana, niin ensimmäisen ajan naistenklinikalle tarkistukseen sain vasta rv 26. Tätäkin aikaa odottelin kuusi viikkoa siitä, kun lähete oli neuvolasta naistenklinikalle laitettu. Noh ei se kyllä mielestäni voinut mennä näin, että ensimmäinen tarkistus olisi vasta lähes silloin, kun viimeeksi jo makasin lyhentyneen kohdunkaulan takia. Minulle on sanottu, että toisessa raskaudessa kohdunkaula voi alkaa lyhenemään jo rv 15. Kyllä suututti tämä taas, että paljon lupaillaan, mutta tämä on tulos, että ei ketään oikeasti kiinnosta. Onneksi mennessäni neuvola lääkärille hän oli sitä mieltä, että eihän tämä nyt näin voi mennä. Hän teki sisä tutkimuksen ja totesi kohdunsuuni olevan todella oudossa paikassa edessä ja todella alhaalla. Noh, tästä lähti sitten uusi lähete naistenklinikalle ja vastaus muutetusta ajasta tuli jo kahden päivän kuluttua neuvolalääkäri käynnistä. Aika on nyt tulevana tiistaina, eli rv 16+6, mikä on todella hyvä juttu. Nimittäin viikon sisällä minulla on alkanut olemaan taas sellaisia alavatsa kipuja ja paineen tunnetta alavatsalla pitkään pystyssa ollessa. Olen myös tuntenut joitakin supistuksia, joten hyvä että se aika on jo nyt, että tarkistavat tämän hetkisen tilanteen. Muutenkin välillä kun käyn isommalla asialla vessassa, niin kohdun napukka/kohdun suu näkyy emättimen suulta, joka on myöskin hieman huolestuttavaa. Noh, onneksi saan näihin kohta joitan selvyyttä, että miten vaikuttaa tähän raskauteen ja että kuinka huolissaan näistä nyt sitten pitää olla.

Muuten raskaus on edennyt ihan hyvin. Mieli on ollut parempi, kuin Pikku V:n raskaus aikana muutamista lyhyistä notkahduksista huolimatta. Nyt olen jo uskaltanut heittäytyä näihin mukaviinkin raskaus juttuihin mukaan. Olen etsinyt oikeanlaista bola korua ja löytänyt muutaman kiva vahtoehdon. Joka raskaus viikon alussa luen mitä kyseisellä viikolla tapahtuu ja olen innoissani. Olen myös innoissani hypettänyt uutta äityspakkausta, joka paljastettiin virallisesti perjantaina. Usein mielessäni käy myös, että wau, mun massussa on varmasti kyllä aivan mahtava tyyppi. Kun Pikku V:kin on niin mahtava, niin kyllä tänkin täytyy olla. Et kohta mulla on mun maailman kaks mahtavinta tyyppiä täällä. Nyt kun hän vielä pysyisi matkassa mukana mahdollisimman pitkään.

 

2 kommenttia: